Informasjon om nødfôring av rådyr

For å hindre spredning av skrantesyke (CWD) er det forbudt å fôre hjortevilt i hele landet. Mattilsynet (MT) kan gi dispensasjon til nødfôring i områder der det ikke er påvist smitte av CWD, dersom spesielle forhold forårsaker dyrevelferdsproblemer (som streng kulde/mye snø). I vårt område er det ikke påvist noen tilfeller av CWD.

Du må søke Mattilsynet via kommunen om tillatelse til kortvarig nødfôring. Søknadsskjema med kart som viser ønskede fôringsplasser sendes Engerdal kommune, Engerdalsveien 1794, 2440 Engerdal eller på e-post til postmottak@engerdal.kommune.no

Frist for å sende inn søknad er onsdag 6. mars 2024.

Trykk her for å komme til skjemaet. (DOCX, 30 kB)  Alle punkter i skjemaet MÅ være utfylt! Husk kart!

Godkjente fòringsplasser skal ha tilsyn/overvåkes daglig – oppdages skadde eller syke dyr skal fallviltgruppa kontaktes umiddelbart!

Vinteren kan være en vanskelig tid for rådyra og mange steder er det nå krevende forhold med mye snø og minusgrader.

Her kommer noen råd rundt fôring:

• Ikke legg fôringsplassen slik at dyra må krysse trafikkerte veier.
  • Kornavrens og havre er mat rådyr setter pris på, men det kan være kraftig kost for rådyrene.
  • Fint høy – gjerne med mye innslag av kløver er bra fôr, men oftest er det brød, grønnsaker - som potet, gulrot og kålrot, og avfall fra grønnsaksbehandlingen, som blir lagt ut. Kun norskprodusert høy er tillatt lagt ut.
  • Det er viktig at alt av frukt og grønnsaker som legges ut, serveres i små biter.
  • Pass på at muggent brød ikke legges ut.
  • Det kan også felles trær av osp, selje eller rogn.
  • Et fint tiltak er å tråkke spor slik at dyrene kan gå til og fra fôringsplassen uten å bruke så mye energi.

Navn​Telefonnummer
​Vidar Trøen (leder av fallviltgruppa)​920 15 870
​Odd Sømåen​909 88 491
​Tore Lillestu​917 02 903
Arne Granberg995 00 584
Engerdal kommune62 45 96 00
Mattilsynet22 77 78 36

Fôring som ikke har tillatelse fra Mattilsynet er fortsatt forbudt.