3-partssamarbeid i Engerdal

13.september 2022 var representanter fra  3-partssamarbeidet som er etablert i Engerdal tilstede på Kommunalkonferansen 2022. Her hadde vi en orientering  om vårt 3-partssamarbeid og hvordan vi har benyttet 3-partssammarbeid i prosjektet «Engerdal mot 2025».

3-partsamarbeid sikrer involvering av partene på alle nivå.  På denne måten er partene på alle nivå med å utforme fremtidige budsjetter i kommunen ved at det legges til rette for godt eierskap til utviklingsarbeidet i egen kommune. Målet fremover er at alt utviklingsarbeid i kommunen skal skje gjennom 3-partsamarbeid.

3-partsarbeid i Engerdal - prosjekt "Engerdal mot 2025"

Vi i Engerdal har benyttet 3-partssamarbeidet til prosjektet «Engerdal mot 2025».  Her ble det oppnevnt 3 representanter fra hver ar partene. 3 politiker, 3 fra administrasjonen og 3 hovedtillitsvalgte, i tillegg har vi med hovedverneombud. Det er også utnevnt en prosjektleder. Disse utgjør styringsgruppen. I tillegg er det etablert arbeidsgrupper på virksomhetsnivå bestående av leder, tillitsvalgte og vernetjenesten. Alt dette for å skape en bredest mulig involvering. Prosjektet har tatt for seg de økonomiske rammene vi har i dag, hva ønsker vi dersom vi skal få mer penger å benytte og hva om vi får mindre / må kutte?

Du kan lese hele reportasjen fra Kommunal konferansen 2022 her og overskriften på artikkelen er: Utvikler lokaldemokratiet i Engerdal

Hva er 3-partssamarbeid:

3-partssamarbeid er at i dette samarbeidet skal det være like mange representanter fra administrasjonen, arbeidstaker og politikere.

Stikkord:

• Bidrar til samarbeidskultur der alle ressursene i kommunen blir tatt i bruk til beste for innbyggere og ansatte
  • Uformell arena der politikk, administrasjon og tillitsvalgte møtes
  • Konstruktivt samarbeid mellom politikere, administrasjon og tillitsvalgte for fornyelse i kommunesektoren, en felles arena for å drive utviklingsarbeid i egen kommune
  • Rokker ikke ved KD og politikernes beslutningsmyndighet
  • Setter ikke drøftingsplikten etter lov- og avtaleverk til side
  • Forbindelsen som skapes mellom det operative og det strategiske nivået gjør prosjektene mer gjennomførbare
  • Forutsetning for godt samarbeid:
    • Tillit
    • Likeverd
    • Respekt for hverandres roller og oppgaver
    • Ansvar for beslutninger og oppfølging