Vannmåleravlesning med melding/SMS for 2023

Engerdal kommune sender nå ut melding/SMS for avlesning av vannmålere til våre kunder som har installert vannmålere.  Meldingen som sendes ut denne uka, må besvares inne 10 dager. For kundene våre som ikke har mulighet til å sende inn svar innen 10 dager (f.eks. kunder som ikke skal på hytta i denne perioden), vil det bli sendt ut nye meldinger på SMS og pr. brev på nyåret.

Et godt tips til hytteeiere med vannmåler, er å ta bilde med telefonen av vannmåleren i løpet av høsten. Da kan alle som ikke skal på hytta i juleuka svare ut vannmålerstanden ved årsslutt.

Det er viktig at alle kundene leser av vannmåleren, og sender inn ny vannmålerstand, slik at gebyrene for 2024 blir riktige.

Hvis Engerdal kommune ikke mottar svar på SMS og ny vannmålerstand, vil vi stipulere et forbruk av vann for 2023. Denne stipuleringen vil også danne utgangspunkt for forskuddsbetaling av vann i 2024.

Det er kunden som er registrert i avtalen med kommunen, eller hjemmelshaver på eiendommen som vil motta meldingen om vannmåleravlesning.

Teksten på SMS vil være omtrent slik:

Pixabay.com

Send inn vannmåleravlesning for (ditt målernummer) på adressen (din adresse). Les av innen (dato/frist).

Sendt inn din målerstand (kun tall) som svar på denne meldingen. Når du leser av målerstanden, skal du ikke ta med røde tall eller tall bak komma. Hilsen Engerdal kommune.

Det altså tallene FØR komma som skal registreres. Dette er ofte hvite tall med svart bakgrunn. Tallene med rød bakgrunn er desimaler som IKKE skal registreres.

Som svar på meldingen er det altså bare å skrive inn tallene FØR komma og trykke send.

Hvis det f. eks. står 00127 ,869 på vannmåleren, så skal det skrives 127 i svaret.

Kvitterings-SMS som dere vil motta ser da omtrent slik ut:

Stand 127 er registrert på vannmåler (ditt målernummer). Det gir et forbruk på 29 m3 siden forrige registrerte stand 98. Ditt forrige årsforbruk var på 33 m3.

Har du sendt inn feil stand kan sende inn en gang til med rett stand. Hilsen Engerdal kommune.

Eventuelle spørsmål kan sendes til kommunen på e-post  her

Tips!

Vannlekkasje er dyrt. Ei kran som bare drypper langsomt kan bruke flere tusen liter på et år. En WC kan lekke virkelig mye vann, opptil flere hundre tusen liter vann på et år. Slike lekkasjer må du betale for. Gjør det derfor til en vane å kontrollere at det ikke lekker hjemme hos deg: Steng alle kraner og kontroller at ingenting rører seg på vannmåleren. Er det bevegelse på vannmåleren din når alle kraner er stengt: Ring en rørlegger!