Våg å se, våg å handle. Bedre Tverrfaglig Innsats og samarbeid for barn og unge i Engerdal kommune.

Engerdal kommune fikk i november 2021 950 000 kroner i tilskudd fra Bufdir til å utvikle og implementere en digital tverrsektoriell modell for systematisk og kunnskapsbasert identifikasjon og oppfølging av utsatte barn og unge. Prosjektet fikk navnet «Våg å se, våg å handle. Tidlig tverrfaglig innsats og samarbeid rundt barn og unge i Engerdal kommune». «Våg å se, våg å handle» blir med oss inn i vår modell, det er så viktig.

Sammensatt bilde

Prosjektperioden på to år nærmer seg slutt og modellen ligger nå tilgjengelig på kommunens nettsider. Samhandlingsmodellen skal hjelpe oss med å sikre tidlig identifikasjon og koordinert oppfølging av barn og unge på tvers av tjenester og nivå. Modellen viser hvordan ansatte skal jobbe for å sikre riktig hjelp til riktig tid, og hvordan vi skal fremme systematisk og langsiktig innsats for å bedre barns oppvekst i vår kommune.

Samhandlingsmodellen synliggjør blant annet hvordan planer, rutiner, møtearenaer og tiltak på de ulike nivåene i kommunen sikrer at utsatte barn får riktig hjelp til riktig tid.

Modellen hjelper Engerdal kommune i arbeidet med å:

• Utvikle verktøyene vi har for å bli oppmerksomme på og følge opp barn og familier som har behov for hjelp
  • Styrke det tverrfaglige samarbeidet på tvers av tjenester og nivå
  • Øke kunnskapen til våre ansatte i arbeidet med utsatte barn
  • Styrke brukermedvirkningen til barn og foresatte

Samhandlingsmodellen er delt i tre nivå for arbeidet Engerdal kommune gjør for barn, unge og deres familier: kommunenivå, tjenestenivå, individnivå og en BTI handlingsveileder som viser hvordan en går fram fra uro til handling.

Bedre Tverrfaglig Innsats (BTI) er en samhandlingsmodell som skal hjelpe oss å sikre tidlig oppdagelse og koordinert oppfølging av barn, unge og deres familier på tvers av tjenester og nivå. Ved å arbeide etter modellen, ønsker vi å sikre lik praksis og godt samarbeid.

Når barn og unge trenger hjelp

Det skal være trygt og godt å vokse opp i Engerdal, men av og til oppstår likevel utfordringer som gjør at ikke alle har det så bra. I vår kommune skal vi jobbe etter BTI-modellen for å sikre at barn og unge får den hjelpen de trenger.

Om du er urolig eller bekymret for et barn eller en ungdom, enten uroen er sterk eller svak – gjør noe med det! I modellen kan du finne hjelp både som barn/ungdom, ansatt eller annen voksenperson. HER finner du modellen og handlingsveilederen. Trykk deg inn og finn hjelp.

Implementering

Arbeidet med å implementere modellen hos alle ansatte vil fortsette i 2024 og nødvendige justeringer og endringer vil bli gjort underveis.

Har du tilbakemeldinger på modellen du ønsker å komme med, kan disse sendes på mail til:

Wenche Kjølvang Holdbak      her