Tilskudd til inkludering av barn og unge

Offentlige instanser, frivillige organisasjoner og private aktører kan søke om tilskudd til aktiviteter rettet mot barn og unge som av ulike grunner står i fare for å havne i utenforskap. Søknadsfristen er 3. november 2023.

pixabay.com

Målet med tilskuddsordningen er å legge til rette for at alle barn og unge skal ha mulighet til mestring og samfunnsdeltakelse. Tilskuddsordningen skal bidra til utvikling av åpne møteplasser, deltakelse på ferie- og fritidsaktiviteter og fullføring av utdanningsløp.

Med samfunnsdeltakelse menes tilknytning til fritidsaktiviteter, kulturliv, utdanning, organisasjonsliv og arbeidsliv, samt demokratisk deltakelse.

Målgruppen er barn og unge til og med 24 år som av ulike grunner står i fare for å havne i utenforskap. For aktivitetstypene "los/ungdomslos" og "åpne møteplasser" er målgruppa barn og unge mellom 10 og 24 år.

Utenforskap handler om å stå utenfor ulike arenaer eller fellesskap i samfunnet.  Risikofaktorer for utenforskap kan være:

• å vokse opp i familier med lavinntekt
  • manglende sosialt nettverk
  • manglende tilknytning til skole/arbeid
  • manglende deltakelse i fritidsaktiviteter

Risikofaktorer kan være overlappende eller forsterke hverandre.

Søknadsfrist: 3 november

Hvem kan søke?

• Offentlige instanser
  • Private aktører
  • Frivillige organisasjoner
  • Virksomheten som søker om tilskudd, må være registrert i enhetsregisteret
  • Enkeltpersonforetak og privatpersoner kan ikke søke

Det er begrenset hvem som kan søke på disse aktivitetstypene:

• kun kommuner og fylkeskommuner: loser/ungdomsloser (4.7)
  • kun kommuner: koordinering av lokalt arbeid for inkludering av målgruppen (4.10)
  • kun sentralledd i frivillige organisasjoner: frivillige aktiviteter i minst 5 kommuner (4.12)

Slik søker du

1. Sett deg inn i regelverket   her
  2. Velg aktivitetstype, Logg inn, fyll ut og send inn søknad elektronisk:  Søknadsskjema

Alle søknader fylles ut og sendes inn elektronisk via sidene til Barne-, ungdoms,- og familiedirektoratet (Bufdir).

Slik behandler kommunen de innsendte søknadene

• Kommunene skal rangere søknader fra andre aktører enn de kommunale søkerne og forankre rangeringen av søknadene på enten besluttende politisk eller administrativt nivå. Bufdir gjør den endelige tildelingen.

Andreas Stallvik, tlf. 942 87 292,  E-post