Statsrådsbesøk i Engerdal

Torsdag 23. februar var Kommunalminister Sigbjørn Gjelsvik, hans politiske rådgiver Ingrid Nikoline Sand sammen med stortingsrepresentant Per Martin Sandtrøen på besøk i Engerdal. Fra kommunen deltok ordfører Terje Langfloen og næringsutvikler Dag Rønning

På bilde fra 3-visjon står Louise Mosshäll med ryggen til i samtale med fra vestre Ingrid Nikoline Sand, Sigbjørn Gjelsvik, Per Martin Sandtrøen og Terje Langfloen Dag Rønning

Ministeren var interessert i blant annet Engerdals satsing på bredbåndsutbygging der vi etter at trinn 2 blir ferdigstilt, vil ha tilnærmet full dekning med fiber til de aller fleste husstander.

I løpet av timene i kommunen besøkte han Byggbua der daglig leder Geir Egil Gjermunds tok imot. Temaet her var blant annet bredbånd og Statskog.

Deretter flyttet vi over vegen til 3-visjon der daglig leder Louise Mosshäll orienterte om selskapets spennende og bærekraftige produkter og eventyrlige vekst i omsetning og antall ansatte.

Besøket ble avsluttet i Femundmats lokaler i Hylleråsen for en omvisning i fiskeforedlingsanlegget ved daglig

Fra besøk hos Femundmat er fra venstre Terje Langfloen, Sigbjørn Gjelsvik, Per Martin Sandtrøen, Rune Larsen og Petter Haugen. Dag Rønning

leder Petter Haugen. Haugen og styreleder Rune Larsen sendte med Gjelsvik ei «hjemmelekse». De pekte på behovet for tilskudd til innlandsfiske og transportstøtte for å kunne knytte til seg fiskere som er i stand til å ta opp det nødvendige kvantum sik i rognsesongen på høsten.

Statsråden med følge fikk servert smaksprøver av den prisbelønte sik-kaviaren og nyutviklede sikburgere. Begge deler falt i smak.

Gjelsvik kvitterte med å takke for nyttige innspill som han ville ta med seg inn i arbeidet med Distriktsmeldinga.

Han var imponert over Engerdalsbedriftenes evne til nyskaping og vilje til å satse i distriktene med utgangspunkt i lokale ressurser.