Reiselivskommuner samarbeider om mobilitet

Hvordan gjøre transporten til og fra større reiselivsdestinasjoner mest mulig bærekraftig? Fire norske og svenske kommuner har samarbeidet for å finne løsninger gjennom prosjektet «En smart, integrert og bærekraftig grenseregion» – SITE Mobilitet. Prosjektet ble nylig innvilget 3 millioner fra Interreg Sverige-Norge.

90 % av tilreisende kommer med bil

Malung-SälenÄlvdalenTrysil og Engerdal kommuner har i flere år samarbeidet om temaer på tvers av landegrensen. Regionen har rundt 25.000 innbyggere og er den mest besøkte reiselivsdestinasjonen i Norden med over 6,4 millioner gjestenetter. Trysil og Sälen er Norges og Sveriges største vinterdestinasjoner.

Klimautslipp fra transport er reiselivets store dilemma. Rundt 90 % av de tilreisende kommer i dag til regionen med bil. Dermed kommer de høyeste klimagassutslippene fra transportsektoren. Nye mobilitetsløsninger i de større byene har vist seg å endre gjestenes holdninger og vaner. I Oslo har 37 % av husstandene ikke egen bil og antall leietakere på bildelingsordninger mer enn doblet seg fra 2016 til 2019. Dette fører til både behov for, men også muligheter til å gjennomføre nye mobilitetsløsninger på reisemålene.

Forprosjektet til SITE Mobilitet på studietur til Norefjell i Krødsherad kommune Ellen Anne Bye

Støtte til reiseliv fra Interreg Sverige-Norge

Med støtte fra programmet Interreg Sverige-Norge starter nå prosjektet «En smart, integrert og bærekraftig grenseregion» – SITE Mobilitet. Dette er en videreføring av tidligere samarbeidsprosjekter om reiseliv i regionen, SITE Destination som også fikk økonomisk støtte fra Interreg.

Store investeringer planlegges

De to kommunene Trysil og Malung-Sälen er prosjekteiere og ønsker nå å jobbe sammen om mobilitetsløsninger med minst mulig klimaavtrykk. Samtidig ønsker de å øke konkurransekraften hos små og mellomstore bedrifter. Det er planer om store reiselivs-investeringer i regionen de neste 20 årene.

Prosjektteamet har blant annet vært på studietur til Norefjell for å se på selvkjørende busser.

Samlet verdi for det treårige prosjektet En smart, integrert og bærekraftig grenseregion er 26 millioner kroner, og Trysil kommune er tildelt 3 millioner kroner i statlig Interreg-støtte.

Til toppen