Kulturprisen 2023 tildeles Drevsjø Sanitetsforening

Formannskapet vedtok i sitt møte 7. juni 2023 og tildele kulturprisen 2023 til Drevsjø Sanitetsforening. Vi gratulerer!

Formannskapet har følgende begrunnelse:

Deltakere på brannøvelse - Klikk for stort bildeMedlemmer i Drevsjø Sanitetsforening deltar på brannøvelse Bilde fra Drevsjø Sanitetsforenings facebookside

Engerdal kommunes kulturpris deles ut til personer eller lag som har gjort en særskilt innsats for kultur- eller samfunnslivet i Engerdal.

Årets mottaker av kulturprisen i Engerdal er ei forening som favner bredt gjennom sin mangesidige innsats. Medlemsmassen er spredt over hele kommunen, og de er tydelige tilstede i sitt arbeid for å skape trygge lokalsamfunn.  All aktivitet preges av fokus på inkludering, samt fremme kvinners helse og livsvilkår.

Foreningen står bak et mangfold av tilbud og aktiviteter, som alle har til felles at de er positive bidrag i lokalsamfunnet vårt. Vi kan nevne Kløverbua som fremmer gjenbruk, samtidig som du kan finne nødvendige og unødvendige skatter til en rimelig pris. Videre arrangerer de språkkaffe, en arena som bidrar til språktrening, læring og sosial inkludering mellom frivillige og flerkulturelle beboere i kommunen vår.  Barn og unge i barnehagene og på skola får frukt hver dag de er der, og alle i 10. klasse får hvert år et eget hybelkurs. Videre står foreningen bak flere årlige opplevelsesturer for barn og unge, ulike hyggelige arrangementer for beboere på sykehjemmet og en årlig kvinnehelsehelg. Foreningen når mange i alle aldre gjennom dette allsidige arbeidet for lokalsamfunnet vårt.

I tillegg drifter foreningen en egen omsorgsberedskapsgruppe som rykker ut ved behov for å bistå med trygghet, varme og omsorg. Det handler om å være et medmenneske og bistå det offentlige beredskapsarbeidet.

Dette er bare noen av det denne foreningen står for. Noe går kontinuerlig gjennom året, andre ting arrangeres årlig eller ved behov. I tillegg er dette ei raus forening som stadig gir befolkningen nyttige gaver som hjertestarter og andre hjelpemidler, og ikke minst «Lucas» - hjertekomprimeringsmaskin til ambulansetjenesten.

Vi har alle et ansvar for hvilket samfunn vi vil ha. Drevsjø sanitetsforening er en pådriver i bidra til at lokalsamfunnet i Engerdal utvikles i en positiv retning. Foreningen viser hvordan vi alle faktisk kan være med på å utgjøre en forskjell. Den enorme innsatsen fra friville i Drevsjø sanitetsforening er en betydelig bidragsyter i Engerdal. Her ser vi tydelig hvordan absolutt alle har noe å bidra med inn å gjøre samfunnet vårt bedre.

Drevsjø Sanitetsforening er et lokallag under Norske kvinners Sanitetsforening. Motto for Sanitetsforeningen er:

«I de små ting frihet

I de store ting enighet

I alle ting kjærlighet»

Gjennom alle sine bidrag, små og store, er Drevsjø Sanitetsforening med på å gjøre samfunnet vårt varmere og mere inkluderende. Engerdal kommune setter stor pris på innsatsen foreningen gjør for kommune vår. På dette grunnlag tildeler Engerdal kommune Kulturprisen 2023 til Drevsjø Sanitetsforening.