Julehilsen fra ordfører Tor Erik Skramstad

Som ny ordfører for vår flotte kommune, vil jeg først og fremst takke for alle gode ord som har kommet til det nye kommunestyret og til varaordfører og ordfører etter at valget ble gjort. Det er godt og ikke minst trygt for oss alle, at vi blir godt mottatt. Det er flere unge og nye i vårt kommunestyre, la dem bli trygge. Støtt opp og la dem bli gode.

Engerdal kommune

Kommunestyret og administrasjon jobber nå sammen for å få til de beste løsninger, som sikrer at vi kan gi de beste tjenestene, gjennom et godt budsjettsamarbeid. Men det vil koste! Vi er nødt til å ta noen klare valg, for at kommunen skal klare de store investeringene, som vi må ta i fremtiden blant annet innen vann og avløp. Her skal administrasjon få kred for å tenke nytt og langsiktig, slik at vi ikke trenger å ta opp maks med lån. For å sikre en god fremtidig drift, må vi vurdere å selge noe eiendom og/eller nedprioritere noe kommunen ikke er pålagt å drifte.

Kommunestyret har i november hatt folkevalgtopplæring. Der har vi vært gjennom mange temaer, men det viktigeste er hvordan vi behandler andre mennesker og ikke minst med respekt for deres meninger. Det er viktig at vi kan være veldig uenige i sak, men etter møtet må vi kunne se hverandre i øynene og jobbe videre. Det er viktig å skille sak og person. Før valget så har det vært mye negative kommentarer på sosiale medier. Vi må gjerne være uenige i saker, men vi bør ikke å komme med uttalelser direkte på person, lag, styrer og råd. Og en oppfordring er å ikke være med i debatten på helgetid. Vent til mandagsmorgen. Tenk før du skriver. Og tenk gjennom hvordan du selv hadde reagert om du hadde fått den samme uttalelse mot deg selv.

Skal Engerdal kommune få fremgang, må vi våge å se fremover og ikke minst jobbe hverandre gode. Her har vi alle et felles ansvar. Vi må bli flinkere til å gi ros, enn å gi ris. Skal vi få til utvikling, må vi ønske hverandre «Lykke til. Dette går bra» i stedet for «Ja vi får nå se…» Det er flere bedrifter i kommunen som har startet i det små de senere årene, som har lykkes svært godt. Gjennom nye og spennende arbeidsplasser fører dette til økt bosetting. Det er flere yngre som har kommet tilbake og bygget hus, tatt over gårdsbruk, m.m. Mange av disse har samboere med kompetanse som kommunen sårt trenger. Engerdal kommune må være en JA-kommune.

Engerdal kommune er en god kommune å bo i. Vi har et godt oppvekstmiljø, gode helsetjenester og gode møteplasser. Gode møteplasser er svært viktige for tiden vi lever i. Om det er på skole, på jobben, på kaffe eller på trening. Det er viktig å føle på tilhørigheten i et fellesskap. Og være utenfor fellesskapet er en vond følelse og derfor må vi alle bidra til at alle er med. Under pandemien følte de fleste av oss på hva vi mistet av å gjøre noe felles. For eksempel under 17. mai feiringen, hvor vi sto hjemme og sang nasjonalsangen bare med den aller nærmeste familie. Det var et øyeblikk hvor man følte seg litt alene, selv om man var med sine nærmeste. Sånne øyeblikk er hverdag for noen. Det er noen også i Engerdal som ikke har noen i umiddelbar nærhet. Vi må involvere dem i fellesskapet. Be inn på kaffe, lag åpne møteplasser, ta kontakt. Vis at du bryr deg.

Vi bor i en svært urolig verden og dessverre stopper det ikke med det første. Krig og elendighet kommer gjennom tv-skjermen vår daglig. Mange mennesker er på flukt bort fra hjemmene sine og bort fra sin familie. Ukraina-krigen viste hvor gode engerdølene er.  På kort tid kastet vi oss rundt og sørget for å vise sitt hjerterom ved gjenopprettelsen av mottaket. Den jobben som ble gjort blant politikere, administrasjon og ikke minst bygdefolket er enestående. Vær stolte av dere selv.

Vi går nå mot ei julehøytid, hvor det kan være mye stress og mas. Det skal det også være, tradisjon tro. Men oppfordrer dere til å ta en liten pust i bakken. Gå på besøk, gå på julemesser, konserter til artister, hornmusikk eller kor. Nyt førjulstida. Tenn lys og slapp av. Lag deg gode minner og nye tradisjoner. Be naboen inn på pepperkaker og gløgg. Ha hyggelige middager med familie eller venner.

Til slutt vil jeg ønske dere alle en Riktig god jul og et sprudlende godt nytt år

Ordfører

Tor Erik