Hovedopptak til kommunale barnehager/privat barnehage i Engerdal 2024/2025

Opptak til de to kommunale barnehagene Drevsjø og Engerdal, og til den private familiebarnehagen i Sømådalen, foretas ved samordnet opptak.

I henhold til §16 i Barnehageloven har:
«Barn som fyller ett år senest innen utgangen av august det året det søkes barnehageplass, har etter søknad rett til å få plass i barnehage fra august i samsvar med denne loven med forskrifter. Barn som fyller ett år i september, oktober eller november det året det søkes om barnehageplass, har etter søknad rett til å få plass i barnehage innen utgangen av den måneden barnet fyller ett år i samsvar med denne loven med forskrifter. Barnet har rett til plass i barnehage i den kommunen der det er bosatt».

For å søke barnehageplass for barnehageåret 2024/2025 må du innen 1. mars gjøre slik:

Gjelder for både ny plass og endring av plass.

1. Åpne Foresattportalen her
  2. Ved å åpne Visma Flyt Barnehage kommer du til foresatt-portalen, som er administrasjonsløsningen for den kommunale opptaksmyndigheten
  3. Logg deg inn i foresatt-portalen med elektronisk ID via ID-porten.

Søknaden sendes elektronisk, direkte fra foresatt-portalen i Visma Flyt Barnehage til kommunens opptaksmyndighet. Når søknaden er sendt, vil du motta en bekreftelse på den e-postadressen du har oppgitt i søknaden.

Har du ikke PC er det mulig å søke fra kommunehuset (Enger).

Dersom du har behov for hjelp til å fylle ut søknad i foresatt-portalen eller trenger mer informasjon, kan du henvende deg barnehagefaglig rådgiver Wenche Kjølvang Holdbak, tlf. 400 24 920 eller på epost her

SØKNADSFRIST 1. MARS 2024

Opptaket gjøres i løpet av mars/april. Foresattes svarfrist på tilbudt plass er 8 dager.

Oppsigelse av barnehageplass

Visma Flyt Barnehage har fått en ny funksjon. De som ønsker å si opp sin plass, skal nå gjøre dette gjøre i samme foreldre-portal som en søker om plass.

Søknad om redusert foreldrebetaling

Søknad om redusert foreldrebetaling skal også gjøres i denne digitale plattformen.

Mer informasjon finnes på kommunens nettsider