Historisk dag på EBUS: første valgdagen for Ungdomsrådet!

Fredag 17. november ble det gjennomført valg til Ungdomsrådet på ungdomstrinnet på EBUS. Etter infomøte forrige uke, kom det inn hele 11 kandidater som ønsket å stille til valg i tillegg til de to som er valgt fra sittende råd. Og her var det valg på ordentlig – med valgavlukke, stemmeseddel, valgurne, og ikke minst «manntall» (klasselister). Etter felles info i kantina hvor kandidatene sporty på sparket tok en liten «valgtale», ble det avholdt valg. Og med hele 32 av 34 elever til stede, ble valgdeltakelsen meget god!

Det er 8 plasser i Ungdomsrådet i Engerdal, og det er 2 medlemmer som er valgt fra forrige råd. Dermed skal det velges 6 nye medlemmer på valgdagen: 4 stk først som representant for hvert sitt trinn (flest stemmer av representanter på sitt trinn), og så skal det velges 2 stk uavhengig av trinn. Det etterstrebes at begge kjønn skal være representert med minimum 40%, slik at står det likt mellom jente og gutt vil gutt gå foran på kjønnskvotering hvis det er stor overvekt jenter blant de 6 valgte – og omvendt hvis overvekt av gutter.

Årets tellekorps bestod av Kirsten fra EBUS, Mona fra Ungdomsrådet (sekretær) og Linda fra Organisasjons- og tjenesteutvikling i kommunen (koordinator for Ungdomsrådet). Etter å ha telt over alle stemmer to ganger, så ble resultatet av årets valg og Engerdal Kommunes nye Ungdomsråd for 2023/2024 slik:

• Ingvild Ryen Søndmør (nestleder fra sittende råd, ny leder)
  • Emma Valdal (representant fra sittende råd)
  • Mari Foss-Flobak (representant 8. klasse)
  • Siri Risbakken (9. klasse)
  • Andrine V. Nesheim (10. klasse)
  • Victor Edstrøm (videregående)
  • Kjersti S. Omang (alle)
  • Helmer Olsson (alle)

Opplæring og første møte i Ungdomsrådet blir i Enger onsdag 22. november kl. 15.00-19.00.

Vi ønsker lykke til med arbeidet for barn og unge til våre nye folkevalgte representanter i Engerdal Ungdomsråd 2023/2024!

Ingvild Ryen Søndmør Linda N. Foss

Tellekorpset: Kirsten fra EBUS, Mona fra Ungdomsrådet (sekretær) og Linda fra Organisasjons- og tjenesteutvikling i kommunen (koordinator for Ungdomsrådet).