Heimevernets årlige trening

Heimevernet trener i perioden 13.-18. april. Lokalt er det Sør-Østerdal HV-område som har øvelse og det meste aktiviteten vil skje i området rundt Rena leir.

HV-05204 Sør-Østerdal er en del av HV-05 distriktet og skal i perioden 13.-18. april 2023 ha normal årlig trening . Vi skal gjennomføre en feltøvelse der HV-soldater vil være synlige flere steder i kommunene, gjennom hele døgnet, i uniform og med militære våpen. Hovedaktiviteten er knyttet til RENA leir og nærområdet, men spesielt områdene på og i nærheten av skytebanene HOVDMOEN, OSEN og JORDET/TENAASEN vil være i bruk.

øvelse av militære - Klikk for stort bilde Forsvaret.no

Soldatene, spesielt i nærheten av Rena vil være godt synlig flere steder, gående og i militære og sivile kjøretøy, uniformert og med militære våpen. Du vil kunne høre skarpskyting på lokale skytebaner og/eller skyting med løsammunisjon i terrenget, også natterstid. Dette er helt normal aktivitet ifm Heimevernsøvelse. Årlig trening i Heimevernet gjennomføres hvert år og har ingenting med den alvorlige krigen i Ukraina å gjøre. Du kan trygt ta kontakt og prate med Heimevernssoldaten når du møter dem. Et av Heimevernets viktigste oppdrag er å beskytte mennesker og kritiske samfunnsfunksjoner."

Hvor mye vi i Engerdal blir berørt er usikkert.

Les mer om hvorfor forsvaret øver her

Kontaktperson ifm øvelsen er:

Lt. Erlend Haarr
Liaisonoffiser HV-05204 Sør-Østerdal