God Påske fra ordføreren!

Påsken står endelig for tur. Vi satser på en påske med knallvær og flotte opplevelser. Med appelsin, grillpølser, kvikklunsj og kakao. Mange forbinder påsken med hytta eller bare være hjemme, for å få noen fine dager sammen med venner og familie.

.  Personlig har vi nå endelig fått «tak over hodet» på setra vår, Rubbjota, som ligger på Bergevollen. Der blir vi i påsken og håper det blir for oss en god tradisjon😊

Mange bruker påsken til ski-, pilke-, hytte- og campingturer, eller bare avslapning i eget hjem. Alt er like bra, de senere årene har mange også tatt skuterleden i bruk. Påsken er til for å finne ro sjelen og ikke minst ha hyggelige sammenkomster med gode middager og vennskapelige diskusjoner. Bruk denne tiden godt. Man veit aldri hva morgendagen vil bringe.

Engerdal og Trysil har nylig lansert NaboGo. Dette er en APP som kan lastes ned, og som går på samkjøring. Det er økonomisk lønnsomt og bærekraftig. NaboGo går ut på at om du skal f.eks til Elgå på konsert, så legger du inn det i Appen og at du har ledige plasser. Da kan flere som skal på samme konsert melde inn i samme App, at de vil kjøre med. Les mer på kommunens nettsider.

Etter mye etterspørsel fra lag og foreninger om kulturkalender, har Engerdal kommune endelig funnet en god felles kalender hvor alle lag og foreninger kan legge inn og oppdatere sine arrangement og sin kontaktinfo i en foreningsportal. https://engerdal.foreningsportal.no/ Vi håper alle lag og foreninger bruker den flittig. Den er i oppstartsfasen, men alt tyder på at dette blir bra.

En sak i kommunestyremøtet i februar, som ga litt temperatur var bosetting av flyktninger. Selv om det ikke ble rent flertall i denne saken. Så er vi lell veldig enige alle sammen at Engerdal har stort hjerterom, men dessverre dårlig med husrom. I den anledning har Engerdal kommune tatt initiativ for tilrettelegging til bygging av flere boliger i kommunen gjennom husbanken. Vi får stadig tilbakemelding på at det er for lite boliger på Drevsjø og i Engerdal. Dette ønsker vi å gjøre noe med.

Kommunen som samfunnsutvikler, som i navnet enkelt forklart at vi ønsker utvikling i kommunen. Drevsjø og Engerdal har gjennom dette fått utrettet mye, og mye mer er på gang. Og det må sies, når et enkelt prosjekt er ferdig, slutter ikke prosessen med utvikling av grendene. Det er bare starten.  For at innbyggere, hytteeiere og turister skal trives i vår kommune så må vi utvikle oss og tenke fremover. Det har faktisk skjedd mye i kommunen de senere år. Vi må våge å satse! Og om de private og offentlige drar i samme retning, vil vi få utvikling.

IMG_5904.jpgJeg vil takke dere alle som jobber i helsevesenet. Jobben dere gjør for samfunnet er enestående. Vi skjønner også at det tar på. Hele landet har problem med rekruttering i helsesektoren. Kommunestyret har i budsjettet vedtatt å opprette flere stillinger, og helse har selv kommet med gode forslag til kommunestyret på hvordan vi kan sikre god rekruttering innen helse. Her må vi lykkes.

Tilslutt vil jeg ønske dere alle sammen en riktig god høytid.

Ta vare på hverandre og bruk tiden godt i lag.

GOD PÅSKE