Badevannsprøver juni 2023

26. juni ble det tatt badevannsprøver ved badeplasser i Engerdal kommune. Analyseresultatene viste at vannkvaliteten ved badeplassene var god. Vanntemperaturene lå på 19-21°C - ved Langodden og Femundsenden var det friske 13-14°C.

personer på strand - Klikk for stort bilde pixabay.com

Badeplass

Klassifisering

Engeren

Lille Engeren

Nordre Holtjønna

Langodden

Femunds Villmarksgrend

Femundsenden

Drevsjøen

E.coli/100 ml

Mindre god

Ikke akseptabel

Intestinale enterokokker/100 ml

<100

>1000

Ved badevannstemperaturer på 20°C og mer kan man oppleve tilfeller med svømmekløe.

Svømmekløe er ikke farlig for mennesker, men forårsaker i varierende grad en allergisk reaksjon. Utslettet kan være svært kløende, og enkelte personer kan få til dels sterke allergiske reaksjoner.

Det er stort sett i grunne områder og med mye vegetasjon at parasittene sprer seg. Derfor er det vanlig for voksne å få utslett og kløe på beina, mens barn kan få over hele kroppen.

Folkehelseinstituttet ønsker å følge med på utbredelsen av svømmekløe i Norge. Dersom du opplever svømmekløe i sommer (kløende utslett etter bading i ferskvann) vil de gjerne at du tar kontakt. For mer informasjon se på Folkehelseinstituttets side om svømmekløe.