Kommunen kan etter rekvisisjon nymerke grenser til eiendom som er fradelt i tidligere kart- og delingsforretning og oppmålingsforretning.
Grensene som skal påvises må tidligere være innmålt/koordinatorbestemt med tilfredsstillende nøyaktighet. Dette står i målebrev, matrikkelbrev eller liknende.
Påvisning av en eksisterende grenser krever ikke behandling etter plan-og bygningsloven.
Påvisning av grenser
- Fyll ut skjemaet Rekvisisjon av oppmålingsforretning og matrikkelføring sakstype 3.2
Gå til skjema (PDF, 143 kB)
- Lag situasjonsplan som skal være vedlegg til søknaden.
Situasjonsplanen må vise hvilke grenselinjer/grensepunkter som ønskes påvist.
Du kan skrive ut situasjonskart via vår kartløsning SÅTE kart.
Gå til SÅTE kart
Søknad med vedlegg sendes til kommunen.
Kommunen skal gjennomføre oppmålingsforretning og fullføre matrikkelføring senest 16 uker etter at gebyret er betalt. Egne regler gjelder for perioden 1. november-1. mai.
Se vinterforskriften
- Når vi har mottatt rekvisisjonen, går vi gjennom saken.
- Du må betale gebyret før vi starter behandlinga av saken.
- Vi sender varsel om tidspunkt for oppmålingsforretning til hjemmelshaverne samt naboer til den aktuelle grensestrekningen minimum 2 uker i forkant hvis ikke annet er avtalt.
- Dersom noen skal møte i stedet for de som er innkalt, må disse ha skriftlig fullmakt.
Gå til fullmaktsskjema (PDF, 2 MB)
- Vi holder oppmålingsforretning. Grenser blir ikke endret, men vist og markert i terreng.
- Påvisning blir ikke tinglyst i grunnboka.
- Vi orienterer partene om utført arbeid.
Sist endret 11.04.2021 09:37