Hopp til hovedinnhold Hopp til søkeboks Hopp over båndkommandoer Logg på

​​​​​​​​​​​​​​ Kommunevåpen Logo - Engerdal nasjonalpark Nasjonalparkkomm​une


Stikkord A-Å | RSS | Facebook | Turistinfo​​​​

AAANormalvisningKontrastvisning Nettstedkart
Norske sider
Engelske sider

Status bredbåndsprosjektet mars 2020

Av: Gerd Øverstad Galten | Publisert: 04.03.2020 15:25:59 | Emneord (los) forsiden, bredband
bredbåndskabel

​Det har vært forsinkelser med prosjektet og vi har nå bedt om svar fra Telenor og OneCo.


Etter mange møter, mailutverkslinger og telefonsamtaler med Telenor og OneCo har Telenor i dag sendt oss en forklaring på forsinkelsene (se under), og også bekreftet at den planen for ferdigstillelse som ble publisert også vil få en ny justering. Jeg har presisert at vi nå må få en troverdig plan, slik at vi kan forholde oss til den. Dette arbeides det med nå, og den vil bli publisert så fort vi får den.
Vi krevde en forklaring også for å dokumentere at forsinkelsen er utenfor kommunens ansvar. Det faktum at to betydelige samfunnsaktører ikke klarer å samarbeide bedre er i seg selv kritikkverdi.

Her er svaret fra Stian Sollid i Telenor:

I de fleste fiberutbyggingsprosjekter er Telenor avhengig av å kunne henge opp fiberkabelen i stolper. Telenor har mange egne stolper, men der vi ikke har det henger vi i e-verket sine stolper. Dette er også tilfellet i Engerdal.

Da det finnes ca. 100 ulike e-verk i Norge har man tidligere funnet ut at man må ha en avtale mellom Telenor og e-verkene som fastsetter ulike krav slik at det er likt uavhengig av hvilke e-verk man benytter. Denne avtalen utarbeides av Telenor og Energi Norge (en samleorganisasjons for e-verkene), og hvert e-verk velger deretter om de ønsker å signere avtalen eller ikke. En slik avtale inngikk Telenor og Eidsiva i 2009. I 2018 begynte Eidsiva å motsette seg gjeldene praksis. Det ble da bestemt at avtalemessige diskusjoner skulle gjennomføres parallelt med at Eidsiva fortsatte å behandle søknader, slik at kundene ikke ble berørt av situasjonen. I februar 2019 trakk Eidsiva dette tilbake, og krevde at Telenor godtok Eidsiva sine krav før de tillot at Telenor fortsatte å benytte Eidsiva sine stolper. Dette var starten på 5 mnd med forhandlinger. Telenor ble til slutt nødt til å godta Eidsiva sine krav til tross for at disse var lagt utenfor gjeldene praksis.

Etter at avtalen var på plass startet Eidsiva arbeidet med å behandle søknadene. Dette arbeidet tok ca. 4 måneder. Under befaring ble det avdekket at det måtte gjøres tiltak på 20-30% av stolpene. Arbeidet med tiltakene ble startet i oktober-november 2019. Telenor fikk en ferdigdato for arbeidet 01.12.2019. På dette tidspunktet gikk vi ut med brev til kundene i Engerdal og informerte om ny ferdigdato for fiberprosjektet basert på når arbeidet skulle være ferdig med e-verkstolpene. Det viste seg imidlertid at arbeidet med e-verkstolpene ikke ble ferdig før i starten av februar 2020. Da Telenor er avhengig av at arbeidet med e-verkstolpene er klart før vi kan ferdigstille fiberutbyggingsprosjektet, vil vi naturlig nok få ytterligere forsinkelse. Vi arbeider nå med å minimere skaden, og forsøker å få forsinkelsen så kort som mulig.

Det er svært beklagelig for alle parter at det har tatt så lang tid å gjennomføre prosjektet.

Sist oppdatert: 04.03.2020 15:28:04