Tittel: Nå får du digital post fra Engerdal kommune
Url: http://www.engerdal.kommune.no/husk/Sider/Nå-får-du-digital-post-fra-Engerdal-kommune.aspx
Nå får du digital post fra Engerdal kommune

Nå får du digital post fra Engerdal kommune

Av: Gerd Øverstad Galten | Publisert: 19.09.2016 13:02:46 | Emneord (los) forsiden, husk
skjermbilde av tjenestene

Fra 10. oktober vil Engerdal kommune sende og motta mest mulig post digitalt via SvarUt og eDialog. Vi anmoder derfor om at flest mulig skaffer seg digital postkasse.​

Å motta post digitalt innebærer flere fordeler for deg. Du får:

  • raskere svar og informasjon fra det offentlige
  • varsel på SMS eller e-post når du får viktige brev
  • tilgang til posten din hvor og når du vil
  • samlet og lagret posten din trygt og gratis ett sted

Siden du må logge deg inn for å lese brevene, er du sikker på at ingen andre kan lese posten din. Du risikerer heller ikke at brev blir borte i postgangen. Digital postkasse er den sikreste postgangen som fins.

Mobil og e-post

For at vi skal kunne sende digital post til deg, må du ha registrert mobiltelefonnummeret og/eller e-postadressa di i det nasjonale kontaktregisteret med. Gå inn på norge.no og registrer deg , eller hvis du allerede er registrert, for eksempel ved at du mottar sjølangivelsen din på Altinn, gå inn og kontroller at opplysningene er riktige.

Elektronisk postkasse

Vi anbefaler også at du skaffer deg digital postkasse. Du kan velge mellom to; Digipost og e-boks. Begge tilfredsstiller strenge krav til sikkerhet og er gratis å opprette og bruke. Direktoratet for IKT og forvaltning (Difi) har laget en enkel veiledning om hvordan du velger og oppretter postkassa. Hvis du ikke oppretter digital postkasse, vil du få posten fra oss i Altinn. Om du ikke åpner den der i løpet av to virkedager, blir den sendt i posten til deg.

Du kan reservere deg

Privatpersoner som fortsatt ønsker å motta post på papir, kan reservere seg mot digital forsendelse. Det gjør du på norge.no. Dersom du tidligere har reservert deg, men nå ønsker digital post fra oss, opphever du reservasjonen samme sted.

Dersom du aldri har registrert mobilnummeret eller e-postadressen din ved innlogging til en offentlig tjeneste på nett via ID-porten, er det ikke nødvendig å reservere seg. Da kan vi ikke varsle deg om viktig post på SMS eller e-post og må derfor sende posten på papir.

Firmaer og organisasjoner

Firmaer og organisasjoner får digital post fra oss i Altinn. Firmaer kan ikke reservere seg mot å motta digital post fra det offentlige. Alle typer virksomheter må derfor logge seg inn i Altinn og registrere en varslingstjeneste med mobilnummer og/eller e-postadresse. Kommunen sender beskjed dit når det ligger post i firmaets digitale postkasse. Hvis andre enn daglig leder skal håndtere posten, må daglig leder gi dem tilgang til firmaets meldingsboks inne i Altinn.

Bedre service

For oss i kommunen innebærer digital postforsendelse:

  • en trygg og sikker kommunikasjon med deg
  • bedre service og raskere svar til våre innbyggere
  • et viktig ledd i prosessen mot en døgnåpen kommune
  • at vi sparer miljøet
  • at vi bruker mindre penger på porto og papir

40 millioner brev

Ifølge norge.no sender offentlige virksomheter ut 40 millioner brev i året. Det belaster miljøet tilsvarende daglig utslipp fra 250 000 biler. Utsendelsene koster 400 millioner kroner. Summen tilsvarer vedlikehold av 3 000 kilometer veg, 2 736 barnehageplasser, 668 sykepleierårsverk eller 655 lærerårsverk.

eDialog

Samtidig med at vi begynner å sende post digitalt, vil vi også kunne ta imot post via tjenesten SvarInn. Det innebærer at post du sender til oss via SvarInn, automatisk kommer inn i saks- og arkivsystemet vårt uten at arkivarene må registrere posten manuelt. Det sparer alle for både portoutgifter og tid. Sendingene er kryptert, så du kan også trygt sende oss sensitive opplysninger digitalt på denne måten, noe vi ikke anbefaler å gjøre via vanlig e-post.

Unntak

Til å begynne med vil vi bare bruke SvarInn og eDialog i kommunens sentrale saks- og arkivsystem. Der behandler vi byggesaker, vann- og avløpssaker, eiendomsskatt, personalsaker, elevsaker, politiske saker og mye annet. Brev som skrives i andre systemer, for eksempel fra legetjenesten
vil fortsatt komme i posten eller på e-post som tidligere.

 

Til høyre kan du se en videosnutt om digital post fra det offentlige ved å trykke på lenken

 
Her finner du eDialog for Engerdal kommune 

Sist oppdatert: 28.09.2016 15:23:45
Dele innhold
Du er her: Engerdal > Husk > Nå får du digital post fra Engerdal kommune